اما آنطور که گفته میشود بخش زیادی از ۱۲مدرسه بینالملل در کشورمان برخلاف اساسنامه خود اقدام به جذب غیرقانونی دانشآموزان بدون داشتن شرایط میکنند، بهگونهای که در حال حاضر این مراکز به کانونی برای مهاجرت تبدیل شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ما ضمن تأیید تخلفات این مراکز، از چگونگی برخورد با آنها گفته است.
رضامراد صحرایی در ضمن این گفتوگو به ارزیابی خود از برگزاری کنکور امسال و تأثیری که بر تحقق عدالت اجتماعی خواهد داشت نیز اشاره کرده است.
آقای وزیر، بیش از یک دهه است که برخلاف اساسنامه مدارس بینالملل، دانشآموزان بسیاری که هیچیک از شرایط پذیرش و تحصیل در این مدارس را نداشتهاند در مدارس بینالملل غیردولتی داخل ایران ثبتنامشدهاند؛ آیا شورای عالی آموزشوپرورش و مدیریت کلان وزارتخانه متوجه این انحراف از قانون و آثار آن بوده است؟
ببینید! چند مدرسه بینالمللی محدود در کشور هستند که مجوز دارند و فعالیت میکنند و برخلاف آنچه اشاره شد و آمارهایی که در برخی رسانهها مطرحشده، تاکنون تخلفاتی به این گستردگی به ما گزارش نشده است، بنابراین در اصل موضوع ابهامهایی وجود دارد.
اشکال ما به دوستان رسانه این است اگر هم تخلفی میبینند و کشف میکنند، گزارش آن و مستنداتش را برای ما ارسال کنند تا ما بررسی و پیگیری کنیم و اگر صحت داشت حتماً با آن برخورد میکنیم.
البته من تأیید میکنم تخلفاتی در مدارس بینالملل رخداده که هم حوزه بینالملل و هم حوزه ارزیابی عملکرد مدارس بهطور کامل بر موضوع و حوزه اشراف پیدا کردهاند و آن را پیگیری میکنند.
اشکال کار، تعاملی است که باید میان ما و دستگاههای دیگر برای بازرسی سرزده از این مدارس اتفاق بیفتد، چون اگر از قبل به مدیران این مدارس اطلاع داده شود که قرار است بازرس بیاید، وقتی این بازرسان مراجعه میکنند هیچ دانشآموز ایرانی در این مدارس نیست. درحالیکه ما گزارش گرفتهایم که محصلان ایرانی فاقد شرایط در آنها تحصیل میکنند.
ما به شیوههای دیگری در حال شناسایی این دانشآموزان هستیم و اطمینان میدهیم در صورت تخطی از اساسنامه مصوب این نوع مدارس، هیچ مسامحهای نخواهیم کرد.
به چند سفارتخانه هم تذکر و اخطار داده شده که مدارسشان مجوزهای لازم را ندارند و اگر برای دریافت مجوز اقدام نکنند حتماً مجوزهای آنها لغو خواهد شد.
کتابهای رسمی آموزشی کشور در این مدارس آموزش داده نمیشود و آموزش در آنها به زبان انگلیسی است، بالطبع دانشآموزان ایرانی این مدارس که معمولاً هم بدون شرایط لازم پذیرش شدهاند، در زبان مادری که فارسی است بسیار ضعیف هستند و سیر این مدارس به سمت تشویق و فراهم کردن زمینه مهاجرت دانشآموزان است؛ آیا از این موضوع احساس خطر نمیکنید؟
این موضوع هم در قالب بازرسیهای ما و نظارت بر محتوای آموزشی و عملکرد این مدارس پیگیری میشود. مدارسی که دارای مجوز هستند در زمینه محتوای آموزشی باید برمبنای اساسنامه عمل کنند و ما تلاش میکنیم جلو تخلفات و نامنویسی دانشآموزان ایرانی بدون داشتن شرایط را در این مدارس بگیریم. طبعاً نگرانیهای دیگر در خصوص آثار این پدیده که شما اشاره کردید از بین خواهد رفت.
اجازه دهید به موضوع همیشگی کنکور و دغدغههایی که هنوز پس از بسته شدن پرونده آن در سال جاری ادامه دارد بپردازیم. به نظر شما آیا برگزاری آزمون به این شکل به نفع مناطق محروم بوده یا به ضرر آن؟
من مصوبه اصلاح شیوههای سنجش و پذیرش در آموزش عالی را دیدهام. روح آن اتفاقاً حمایت از دانشآموزان مناطق محروم است و گمان من این است این مدل یعنی تأثیر نمرات تحصیلی در کنکور به راهیابی دانشآموزان مناطق محروم به دانشگاهها کمک میکند. دلایل آنهم روشن است ولی باید صبر کنیم تا نتایج نهایی کنکور اعلام شود.
ممکن است به چند مورد از این دلایل اشاره کنید؟
مبنای آزمون و کنکور در این مدل، کتابهای درسی و معلم است و تنها چیزی که میان دانشآموزان سراسر کشور مشترک است، همین کتابهای درسی است.
ولی سطح و کیفیت آموزشی در مدارس شهرها و مناطق محروم یکسان نیست!
طبیعی است! سطح دانشآموزان هم در مناطق مختلف با هم یکی نیست. اما اگر این سطح را مبنا قرار دهیم در مؤسسات کنکوری که اصلاً قابلمقایسه نیست.
ما میتوانیم ادعا و اثبات کنیم تمام سؤالات در کتابهای درسی وجود دارد. کتابهای رشتههای دانشگاهی هم یکی است، اما مگر سطح دانشگاهها و دانشجویان ما یکی است؟ شواهد و قرائن اولیه حکایت از این دارد که با این مدل، وضعیت بچههای مناطق محروم ما بهتر خواهد شد. باید صبر کنیم تا نتیجه را ببینیم.
باید وضعیت و نتایج و نمرات ۳هزار نفر نخست را استخراج و تحلیل و با سالهای گذشته مقایسه کنیم، آن وقت گزارش رسمی منتشر خواهد شد که چه نتیجهای گرفتهایم.
نکته مهم دیگر، برنامه درسی ملی است. این برنامهای است که با کنکور بهطور کامل سقوط کرد. تا پارسال وقتی میخواستیم برنامه ملی آموزش را در مدارس اجرا کنیم، والدین میگفتند بچههایمان را زودتر آزاد کنید تا به کلاس کنکور برسند. ولی امسال اینطور نبود و همه اجماع داشتند کتاب درس، معلم و مدرسه مهم است و سال آینده که نوبت مقطع دهم و یازدهم میشود کل متوسطه دوم در این مسیر قرار میگیرد.
ممکن است کنکور تشریحی برگردد؟
این را همکارانمان در سازمان سنجش باید پاسخ بدهند ولی به نظرم کار بسیار دشواری است.
نظر شما